Zo kun je greenwashing herkennen en er wat aan doen

greenwashing herkennen

Sometimes the grass is greener, because it’s fake.

Afval scheiden, letten op het energieverbruik en het kopen van tweedehands kleren doen we steeds meer. Ook weten we dat duurzame claims in de fashion- en de voedingsindustrie niet altijd terecht zijn Maar wat weten we nu over duurzaamheid binnen de cosmetica-industrie? Door het enorme aanbod zien consumenten door de bomen het bos niet meer en weten ze niet meer wie of wat ze kunnen geloven. Doordat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt in het dagelijks leven, spelen veel merken hier tactisch op in en ontstaat er greenwashing. Nooit van gehoord? We leggen het je uit. Greenwashing of letterlijk vertaald ‘groenwassen’ is een marketingtruc die de laatste jaren vaak door merken wordt toegepast. Grofweg betekent het dat de consument misleid wordt doordat merken zich duurzamer voordoen dan dat zij in werkelijkheid zijn.

Avocado op de verpakking

Greenwashing is ontstaan vanuit de groeiende behoefte om een duurzame levensstijl aan te nemen. Veel merken maken gebruik van de goede intenties van de consument om hun winst te vergroten. Uit onderzoek, gedaan door studenten aan de Hogeschool Rotterdam, blijkt dat 93% van de respondenten eerder een product aanschaft wanneer het een natuurlijke uitstraling heeft. Hier spelen merken op in, denk maar aan een natuurlijk ingrediënt zoals een avocado die op de verpakking staat. Greenwashing vindt niet alleen plaats op productniveau. Er zijn ook bedrijven die een positieve draai geven aan slechte milieupraktijken die op de achtergrond plaatsvinden. 73% van de respondenten heeft geen weet van de grote hoeveelheid merken dat zich schuldig maakt aan greenwashing. De onwetendheid is groot, daarom kunnen veel merken hun gang blijven gaan.

Greenwashing herkennen

Sometimes the grass is greener, because it’s fake. Je weet nu wat greenwashing is, maar hoe herken je het? Wij geven je een paar tips.

Vage claims zonder bewijs: Transparante merken liegen niet over hun praktijken. Als je iets als merk communiceert moet je dat ook kunnen bewijzen, toch? Heb je twijfels over de eerlijkheid van een merk, ga het dan eerst na of koop het product niet.

Overdreven ‘groene’ uitstraling en claims: De kleur groen, afbeeldingen van natuurlijke ingrediënten of termen zoals ‘natuurlijk’, ‘duurzaam’ en ‘puur’ geven niet altijd de waarheid weer.

Check de keurmerken: Een keurmerk kan je de verkeerde indruk geven. Via de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal kun je nagaan wat een keurmerk inhoudt en aan welke eisen een product moet voldoen.

De duurzame eigenschap: De kans is groot dat wanneer een merk maar één duurzame eigenschap benadrukt, dit ook het enige duurzame is aan het merk.

Kijk kritisch naar de prijs: Het is goedkoper om te werken met synthetische ingrediënten, zoals microplastics. Natuurlijke alternatieven hebben nou eenmaal een hoger prijskaartje.

Nu weet je hoe je greenwashing kunt herkennen en wat je er zelf tegen kunt doen. Maar let op, we willen je zeker niet op het verkeerde been brengen. Gelukkig zijn er veel merken die wel transparant zijn, claims kunnen bewijzen en de goede bedoelingen hebben. Veel van deze merken zijn gestart vanuit een hoger doel om de wereld en mens een beetje beter te maken.

Dit is een initiatief van studenten aan de Hogeschool Rotterdam in samenwerking met Sara Rosalie, Food for Skin, Loïs Lee Pure Skinfood, Smyle, AbbeyLAB en Abloom Skincare. #samentegengreenwashing

Vorig artikel Volgend artikel
20% off / We know you'll love our balms
Omdat wij denken dat je écht onze balms moet proberen krijg je 20% korting op je eerste bestelling. Schrijf je hieronder in voor exclusieve acties en skincare-tips om de kortingscode via mail te ontvangen.