Waarom de term ‘problematic skin’ problematisch is

problematic skin

Steeds meer huidverzorgingsmerken richten zich op ‘problematic skin’, ofwel: de probleemhuid. Vanuit het oogpunt van merken is dit een logische (commerciële) gedachte: een groeiend aantal mensen krijgt te maken met huidaandoeningen en zo heb je een steeds grotere doelgroep waar je je producten aan kunt verkopen. Maar de term ‘probleemhuid’ en ‘problematic skin’ is problematischer dan je op het eerste gezicht zou denken. 

Toename huidaandoeningen

In 2021 verscheen er een grote literatuurstudie naar de toename en omvang van huidaandoeningen wereldwijd. Het aantal meldingen van acne, eczeem maar ook huidkanker is de afgelopen dertig jaar (1990-2017) met 46,8% gestegen. Dit is enorm, maar nog opvallender is dat de toename vooral in rijke landen te zien is. Steeds meer mensen krijgen met een huidaandoening te maken. Het CBS publiceerde in 2014 dat zo’n 1,2 miljoen Nederlanders met eczeem of psoriasis te maken heeft.

De oorzaak van huidaandoeningen heeft vooral te maken met leefstijl en genen; het komt voor een groot deel van binnenuit. Er is genoeg bekend over de werking van de huid om te weten dat een potje crème niet de oplossing zal zijn. Niet de oplossing kán zijn zelfs, omdat de huid en huidaandoeningen niet zo werken. En laten we wel wezen: als de oplossing uit een potje zou komen, dan zou die toename van huidaandoeningen er niet zijn.

Mentale invloed

Maar zolang wij huidaandoeningen als eczeem, psoriasis en acne blijven benoemen als probleem en daarmee impliceren dat het op te lossen is, wordt een vicieuze cirkel in stand gehouden. Want je huid continue belasten met een nieuw product vol ingrediënten die vaak niet geschikt zijn voor de gevoelige huid, maakt dat je huid niet de kans krijgt zich te herstellen.

Onlangs vroeg ik op Instagram of men mentale last ondervindt van hun gevoelige huid of huidaandoening. Bijna 60% gaf aan dat het invloed heeft op hun welzijn en een deel daarvan vond het vooral lastig hoe andere mensen over hun huid zouden kunnen oordelen. Want: het wordt als probleem benoemd, dus dat zal het ook wel zijn. 

Het échte probleem

De suggestie dat een huidaandoening een probleem is dat opgelost kan worden door het juiste potje crème te kopen, geeft het idee dat het jouw schuld is dat je het niet oplost. En dat andere mensen daar iets van kunnen vinden. Dit staat acceptatie, zelfvertrouwen en het vermijden van stress in de weg. En laten dat nou net dé manieren zijn om om te gaan met je huidaandoening. 

Vragen over je huid of onze producten? Je kunt ons altijd een berichtje sturen op Instagram of door te mailen naar hello@sararosalie.nl.

Vorig artikel Volgend artikel
Liquid error: Could not find asset snippets/ecom_footer.liquid